]
Ви вирішили працювати тільки на себе, відкрити власний бізнес і стати приватним підприємцем (ФОП)? Це означає, що вам потрібно пройти процедуру реєстрації і офіційно зареєструвати свою діяльність.
Відповідно до Цивільного кодексу України право займатися підприємницькою діяльністю має дієздатна фізична особа після досягнення нею 18 років. Але майте на увазі, що чинне законодавство не всім дозволяє займатися підприємницькою діяльністю. Наприклад, не можуть стати підприємцями окремі категорії державних службовців (включаючи військовослужбовців), працівники органів прокуратури, СБУ, МВС, судів, та особи, яким заборонено здійснювати певні види діяльності за рішенням суду.
Ви не входите до цих категорій? Тоді почнемо…
Спочатку вам потрібно визначитись, якими видами підприємницької діяльності ви будете займатися у якості приватного підприємця. Потім, зважаючи на цю інформацію, за допомогою КВЕД (державного класифікатора видів економічної діяльності) потрібно вибрати один основний та декілька додаткових видів діяльності. Їх можна обрати про запас, зважаючи на майбутню перспективу розвитку бізнесу.
До вибору видів діяльності вам потрібно поставитись абсолютно серйозно, оскільки існують види діяльності для яких потрібно отримати ліцензію або патент. Також перед походом до державного реєстратора потрібно визначитися з вибором системи оподаткування, на якій ви плануєте працювати.
Реєстрація ФОП здійснюється за місцезнаходженням майбутнього підприємця, наприклад у Києві можна зареєструватися з будь-пропискою, але реєстрація ФОП буде за місцем прописки. Процедура реєстрації визначається згідно Закону України № 755.
Майте на увазі, що з 01.01.2016 адміністративні послуги реєстрації також можуть виконувати і органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації та нотаріуси. Органи місцевого самоврядування отримують повноваження по державній реєстрації, якщо відповідна місцева рада ухвалить таке рішення.
Для проведення процедури реєстрації громадянин може звернутися до суб'єкту державної реєстрації (держреєстратору, до органу місцевого самоврядування, до місцевої держадміністрацію) або до нотаріуса особисто або через уповноважену ним особу. Також існує можливість відправки необхідних документів поштою з описом вкладення або по електронній пошті з описом, що містить відомості про надіслані документах в електронній формі.
Для проведення реєстрації необхідно подати наступні документи:
Документи в паперовій формі приймаються за описом, примірник якого видається заявнику з відміткою про дату отримання документів.
Також одночасно із заявою про державну реєстрацію майбутній підприємець може подати заяву про обрання спрощеної системи оподаткування. Держреєстратор робить її скан і за допомогою електронної пошти передає до податкової інспекції. Або ви можете самостійно подати заяву про перехід на спрощену систему в податковій протягом 10 календарних днів.
А особа, яка планує відразу працювати на загальній системі оподаткування і сплачувати ПДВ, може одночасно із заявою про держреєстрацію подати реєстраційну заяву про добровільну реєстрацію як платника ПДВ за затвердженою формою.
Документи, які було надано при державній реєстрації, розглядаються протягом 24 годин після їх надходження, крім вихідних та святкових днів.
Адміністратор Єдиного держреєстру в день проведення реєстраційної дії передає в інформаційні системи держорганів (органів статистики, податкової служби та Пенсійного фонду) відомості про реєстрацію нового підприємця. Одночасно в електронній формі до фіскальних органів передаються копії заяви про обрання спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційної заяви про добровільну реєстрацію як платника ПДВ, якщо вони додавалися до заяви про реєстрацію ФОП.
Після проведення цих дій процедура реєстрації ФОП закінчується.
Зверніть увагу, що українське законодавство не вимагає від фізичної особи підприємця наявності печатки. Але якщо ви вважаєте, що вона потрібна для додання солідності документам, то можете її виготовити. Для цього потрібно звернутися до однієї з фірм, які займаються виготовленням печаток.